LEVEN, WERK EN PASSIE

Arno Montfrooij wil op de Rijn en Binnenvaarschool al ‘stappen’ maken. Geen grote maar kleine, vooral overzichtelijk! Hij bekwaamt zich jarenlang aan boord van menig schip tot kapitein. In navolging van een collega-eigenaar overweegt hij eveneens het ondernemerschap en heeft hiertoe een onderhoud met Robert Zimmerman. Wanneer de Stolt Variante in Holland is komt hij overeen met Robert-Jan Zimmerman!

Mercurius geeft je het roer in eigen hand

Hij krijgt een helder inzicht in businesscijfers en zij worden het eens. Arno maakt de stap en tekent een Mer- Francise huurcontract voor de nog te bouwen chemicaliëntanker Stolt Variante. Na vijf jaar existeren, koopt hij samen met echtgenote Petra het schip voor een eerder afgesproken bedrag!

Stappen maken

Dertien jaar later zegt Arno: “Ondernemen bestaat uit goede en slechte tijden, er komen zorg en risico op je pad maar vooral ook emotie en voldoening. Van begin af aan was een eigen schip mijn streven. Soms heb je geluk, dan weer eens pech. Hulp van professionele mensen werkt als een ‘motor’, misschien komen we nog wel eens tot nieuwbouw.” Arno, heb je een advies? “Laat je niet gek maken, handel niet zonder vertrouwen in elkaar en verkoop nooit je huis wanneer je ondernemer wordt!”

Manoeuvreren moet je voelen

Arno Montfrooij werd op 29-01-’69 in Rotterdam geboren, groeide op te Ridderkerk en doorloopt hierna de Mavo in Tiel. Zijn surfplank en de motorboot van zijn vader (politieman) brachten ‘water’ in zijn bloed. “Het politievak is niet meer wat het geweest is, zoek wat anders” zei papa. Opleiding op de Rijn en Binnenvaartschool ‘Noorderhelling’ bepaalde zijn koers. Het begon met stage, zijn eerste job, militaire dienst als pauze, daarna stuurman, rijnpatent, diverse schepen. Stappen maken! In ’96 tweede en ’97 eerste kapitein. “Manoeuvreren moet je voelen”, leerde hij van Hans van de Kop, zijn mentor aan boord. Inmiddels in bezit van alle papieren haalt hij binnen vijf jaar drie nieuwe schepen van de werf. Zijn volgende stap is richting ondernemen. Collega eigenaar Frans Doornbos adviseert hem hiervoor Mercurius te raadplegen.

Trots

Mts Stolt Variante is een type C2, 86×11.40 meter en 2001 ton groot met als voortstuwing een zes cilinder ABC. Tijdens de bouw in Usti nad Labem Tsjechië reist Arno in het bijzijn van Robert-Jan Zimmerman en enkele surveyors/makelaars voor inspectie naar Tjechië. Als een ‘droom’ staat ze op de helling. Jouw schip van papier naar economisch eigenaar. Trots! Machinefabriek Smits in Krimpen aan de IJssel bouwt het schip af in 2003.

“Samen met Petra kregen we kans de verblijven in te richten met de focus op privé voor alle opvarenden. Prettig was ook naast het vaste casco concept en nautische uitrusting, de eigen praktijk ervaring te kunnen implementeren, waarmee het laad- en losbedrijf optimaal functioneert en veilig is.

Onvoorzien

De tweeling (2) vraagt veel aandacht van Petra. Als er zich opnieuw een baby meldt vervalt na rijp beraad de optie meevaren. 14/14 wordt het schema. De spijt van hun verkochte huis onderstreept de bank. Er wordt geen hypotheek verstrekt voor een huis aan ondernemers zonder vast inkomen. Een beroep op hun oude bank lukt, waarna de familie weer beschikt over een koopwoning. Inmiddels vaart de Stolt Variante het water dun. In botsing met de Antwerpse Petroleum-pier veroorzaakt eveneens ‘averij’ aan de “BV Montfrooij”. Niettemin heeft Arno moed voor de boeg en plaatst de ongelukkige manoeuvre in het vakje pech. Echter de verhoogde verzekeringspremie houdt het voorval 5 jaar actueel in de balans.

Time out

Ambitie is de drijfveer als Arno zich in 2010 laat vervangen door Johan Uil. Zelf vaart hij als aflosser op diverse schepen. Daarnaast vraagt Mercurius hem de nieuwbouw van de Stolt Rhine op de Shipyard Begej in Servië te begeleiden en de eveneens nieuwe Aventura naar NL te varen. “Betrokken zijn bij een hoogwaardig bouwproces is zeer interessant, je kijkt achter het scherm van een organisatie dat normaal buiten je verantwoordelijkheid valt.” Als de Sharq Traveller -combinatie van varen en comfortabel wonen- door dezelfde werf wordt opgeleverd, meert Arno deze gehinderd door ijs en hoogwater zo’n 2700 kilometer verderop af te Dordrecht.

Terug aan boord

Weer aan het roer van de Stolt Variante, geeft Arno nieuwe energie. Tussen het eigen team! Medewerkers waarmee je reeds 5 tot 11 jaar samenwerkt. Ervaring opdoen in verschillende maritieme disciplines is avontuurlijk, boeiend en leerzaam, maar aan boord van je eigen schip, is je leven.

Varen is fijner dan je denkt, hoewel regelgeving zorgt dat varen soms bijzaak is.
• Arno wat vind je van ondernemen? “Dat is niet zonder zorg, maar geeft je ook vrijheid.”
• Wat betekent veiligheid aan boord? “Heeft absoluut prioriteit.”
• Heb je meevallers gehad? “Natuurlijk die moet je ook tegemoet lopen.”
• Hoe zit het met tegenvallers? “In het Cruiffiaans heeft elk nadeel zijn voordeel.”
• Wat denk je van de toekomst? “Dat vind ik een moeilijke vraag. Markt is altijd onzeker.”
• Zou je het met je huidige ervaring opnieuw in zee gaan met Mercurius? “Ja, de begeleiding is top. Bij ons eerste gesprek was er meteen vertrouwen, vooral open zo voelde Petra en ik dat. Nog is dat niet anders. Ook Jeanet Vijgeboom (medewerkster Mercurius inzake o.a. verzekeringen, schadezaken) heeft veel kennis aangereikt waar wij ons voordeel mee hebben gedaan. Als je begint, heb je een coach nodig.”

Conclusie

“Ondernemen is een interessant leerproces tot aan het pensioen. Het geeft bestaan inhoud. Als er een nieuwe reis wordt aangeboden, hopen we dat het voorbij Lobith is, liefst ver boven Keulen.”