AMBITIE OP WERKVLOER

Je denkt Tiel is te klein, doorloopt de Zeevaartschool in Rotterdam en stapt voor stage aan boord van een koelschip. Op zijn eenentwintigste zegt de reder,”vanaf nu ben jij de kapitein.” Met Hellen op de crewlist wordt dat een boeiend leven. Veel later verdient je gezin voorrang en maak je de switch van zout- naar zoetwater. Inmiddels zit verantwoording en zelfstandigheid in je DNA. En dan biedt Mercurius een kans met een Russisch casco!

Op de dijk bij Druten op weg naar je nieuwe 135×11.45 meter drogelading bij Van Tiem in de afbouwfase zegt Hellen: “We weten nu wat we de komende jaren moeten doen.”

Als het zeeschip waarop Marcel Touwslager (42) vaart verkocht wordt, komt hij via een kennis met Mercurius in contact. Robert-Jan Zimmerman vertelt hem dat het met de Smart Barge niet zo lekker loopt en vraagt hem zich daar mee te bemoeien. Marcel, reeds ervaring met personeelsmanagement en het administratief intensieve ISPS aan het roer van zee-containerschepen op diensten zoals Moerdijk- Immingham en St Petersburg, pakt het op. Een paar weken later wordt hij gevraagd om het Management van de Smart Barge op zich te nemen.

Wind in ‘t zeil

“We hadden al eens laten weten: als er wat voorbij komt, zijn we wel geïnteresseerd.” Hellen had inmiddels haar grootvaarbewijs en de kinderen waren al aardig zelfstandig. Onverwacht besluit Mercurius om een in de ‘wachtkamer’ liggend casco af te bouwen en wij kregen een kans.”

Toen en nu

Opgroeien langszij de rivier in Tiel en meevaren op de drinkwaterboot van zijn vader veroorzaakt water in zijn bloed. Overeenkomstig ‘de appel valt niet ver van de boom’ in de familie wil Marcel buitengaats. Geleerd voor stuurman-machinist monstert hij bij Seatrade, later op kruiplijncoasters en containerschepen met Europawijde bestemmingen. Ondertussen leert Marcel Hellen kennen via zijn hobby sloeproeien. Als Friese roeit ze bij de vermaarde Terschellinger roeisloepvereniging ‘Okke Hel’ (met een uit overlevering ‘voor de duvel niet bang’ imago). Hellen maakt indruk. Ze trouwen en wonen nu met dochter en zoon in Harlingen. Het management van de Smart Barge blijft hun verantwoordelijkheid evenals de afbouw en eigendom van het nieuwe MCS. Zijn stuurman heet Hellen!

Binnen- buiten

Moest je wennen aan binnenvaart? “Niet echt, de rivier was mij niet onbekend en geïnformeerd door vrienden kende ik de binnenvaart container business.” Is het op zee veel anders? “Soms. Met 12 mijl in een ijswal lopen en na 50 meter muur vast zitten maak je op de rivier niet gauw mee. Toch is het vergelijk groot. Makkelijk is dat je niet hoeft te sjorren. De schottel aandrijving op de Smart Barge was wel even wennen, overigens als je het door hebt manoeuvreert er niets beter.

Jouw schip

“Naast dat het casco bij de Gerlien van Tiem afgebouwd zou worden lag nog lang niet alles vast. Er was geen voorwoning, naast kleine aanpassingen was juist dat een voorwaarde. Een grote ingreep! Na gesprek en een weekje diplomatie over en weer hebben wij ons handtekening gezet voor een Mer- Francise contract. Overeenkomstig planning is de proefvaart begin augustus. We gaan voor MCT Lucassen varen en zowel Hellen als ik zijn enorm blij met het schip.”

Schakelaar hier, doorvoering

Het model staat bekend als snel. Twee 1000 pk sterke Misubishi’s en 1.75 diameter schroeven staan hiervoor garant. Van Tiem kanalen kopschroeven met Volvo’s als energie houden het voorschip onder controle. Het zwaar uitgevoerde casco is met één ruim -zonder dwarsversterking- geschikt voor oversized containers. Teunis Verveer uit Zwijndrecht timmert comfort en van Tiem Elektro zorgt voor functie. “Het wordt een compleet mooi schip zonder luxe zegt Marcel.” We zijn aanboord en zitten in een werkcontainer met een plastiek bekertje koffie. Zijn ketelpak heeft al geleden, stof in zijn haar bewijst inspanning. Naar je zin? Grijns, “Je wordt er slanker van. Iedere dag komt de afbouw op je af met materiaal dat de meest functionele plek moet hebben. Aan elk geboord gat hangt je handtekening. Het is interessant, je mág het doen, soms denk je wat geweldig mooi, ofschoon twaalf uur per dag trap op- trap af- en even naar ‘t kantoor topsport is.” Werk zonder sport is geen werk

• Wat waren je argumenten om een Mer-Franchise contract te tekenen?
Natuurlijk kijk je eerst de kat uit de boom. Je vraagt je af of de tijd economisch gunstig is, je beoordeelt samen met adviseurs de voorwaarden, wie staan erachter, met wie krijg je te maken en of je op lange termijn mee door één deur kan.

• En Mercurius beantwoordt aan deze vragen?
Daar kom je achter wanneer je langer met elkaar werkt. Vertrouwen krijgen via ervaring vraagt tijd. Doen wat je zegt geldt voor beide partijen. Alleen zo werkt het. We hebben reeds een 3 jaar lange zakelijke relatie met Mercurius, op grond hiervan is er getekend voor een veel langere samenwerking.

• Beschouw je het als een kans?
Zeker, in je eentje als ondernemer met eigentijds materiaal instappen redt je niet. Daarnaast moet er lading in het schip en komt er administratie plus nogal wat wetgeving op je af waarbij hulp zeer welkom is. Mercurius is daar goed in!

• Is er ook een minder goede kant?
Soms zie ik op medewerkers niveau situaties rond mij heen waarin ze sneller en naar mijn mening harder moeten optreden. Tolereren is menselijk en sociaal, maar loopt altijd uit de hand.

• Hoe kijkt je vader hier tegen aan?
Hij vindt het prachtig, destijds nam de brandweer hem in dienst, de drinkwaterboot ging in de ‘hoek’, nu verhaalt hij als hobby schepen voor de Gerlien van Tiem en ligt hij weer langszij.

• Hoe kijk je naar de toekomst?
Wanneer je in de achteruitkijkspiegel kijkt blijft er niets zoals het is. In hoog tempo verandert er veel. Maar niets doen schiet niet op. Garanties voor de toekomst zijn er nooit geweest, maar als ik rond mij heen kijk zijn er veel die voor ondernemer hebben getekend en een vrij bestaan hebben. Dat willen wij ook. Daarbij is het ook nog eens een sport!

• Hebben jullie hobby’s?
“Sloeproeien zit in onze genen. Je kan naar Terschelling met de veerboot, maar met je team in een roeiboot is veel leuker. Een biertje smaakt ook beter met blaren in je handen. Het houdt je fit en voor de jeugd belangrijk, eendracht, discipline, presteren, met elkaar vooruit! Zomaar een paar dingen waarmee ze later op koers liggen. Wij vinden het waardevol om samen met jongeren deze sport levendig te houden.