Ga toch varen!
Hoe vaak lezen we niet op nieuwssites dat er een tekort aan banen is in Nederland? Jongeren kiezen voor studies die leuk klinken en een link hebben met wat ze graag doen. Denk aan vrijetijdsmanagement, toerisme of een sport opleiding. Vervolgens komen ze niet aan de bak, want er zijn niet genoeg banen in deze sectoren. Zonde vind ik dat, er zijn genoeg branches waarin geschreeuwd wordt om personeel en waar ook een heel grote ‘leuk’ factor aan zit. binnenvaart bijvoorbeeld!
Werken in de binnenvaart
Wie vindt het nou niet leuk om bezig te zijn op het water en nieuwe plekken te ontdekken. Bezig zijn in een team, en tevens veel vrijheid ervaren. Werken in de binnenvaart, dat is een avontuur. En één met doorgroeimogelijkheden en goede salarissen, wat wil je nog meer?
Binnenvaart en vrije tijd
Als we het vergelijken met een reguliere baan van 9 tot 5, dan liggen de verdiensten in de binnenvaart een stuk hoger. Wat hier tegenover staat is dat je samen met je collega’s aan boord hard werkt. Een werkdag van 14 uur is geen uitzondering. Vaak ben je net zo veel vrij bent als je aan boord bent. 14 dagen werken worden bijvoorbeeld afgewisseld met 14 dagen vrij. Tel het maar op, het aantal vrije dagen is een stuk hoger dan die van iemand die 40 uur in de week werkt aan de wal. 26 weken per jaar vrij! In welke baan buiten de scheepvaart kom je dat tegen?
Binnenvaart en opleiding
Ja, een opleiding volgen is handig, en zeker de moeite waard. Maar dat betekent niet dat je 4 jaar de schoolbanken in moet om in de binnenvaart aan de slag te kunnen. Ook jongeren die minder lol hebben in het leren komen ver. Werken en leren d.m.v. een BBL-traject is een goede mogelijkheid. Je verdient een net salaris, de werkgever ondersteunt je met je huiswerkopdrachten en betaalt in sommige gevallen mee aan je opleiding. Voor de snelle groeiers is er veel kans op ontwikkeling. Je kan al op zeer jonge leeftijd (begin 20) kapitein worden op een containerschip of tanker.
Binnenvaart en doorgroeien
Je kunt doorgroeien op één en hetzelfde schip van lichtmatroos, matroos naar stuurman groot vaarbewijs, met vervolgens de rol van kapitein/schipper. Als je al op een hoger niveau bent ingestroomd, zijn de doorgroeimogelijkheden op hetzelfde schip misschien beperkt. Binnen de vloot van Mercurius zijn er dan mogelijkheden om op een ander schip, bijvoorbeeld een ander type schip of een schip met een ander vaartraject, een nieuwe uitdaging te vinden.
Glazen Plafond
Een nadeel van de snelle groei voor ambitieuze jongeren is dat men vaak al op jonge leeftijd aan een soort glazen plafond zit. Als je al enige tijd kapitein bent op een binnenvaartschip, zijn de enige vervolgstappen het vinden van een baan aan de wal (met 5-daagse werkweken en 5 weken vrij per jaar) of het starten van je eigen scheepvaartonderneming. Dit laatste kan je doen door jezelf als zelfstandige aflosser te verhuren aan andere binnenvaartondernemers. Daarnaast zijn er opties als crewmanager of operationeel manager op een schip aan de slag te gaan. Tenslotte hebben sommige het doel om kapitein/eigenaar te worden van een eigen binnenvaartschip. Hierbij biedt Mercurius mogelijkheden in opstart, vervolgfasen en begeleiding.
Oftewel, mogelijkheden genoeg in deze veelzijdige en ‘leuke’ sector!
Judith van de Graaf & Robert-Jan Zimmerman
Wil je ondernemen in de binnenvaart met een voorsprong? Mercurius heeft nu weer mooie kansen om te starten met de exploitatie van een containerschip. Meer weten? Stuur een mailtje: ondernemen@mercurius-group.nl